
Culture
News

Michael Kelly

View Author Profile

Catholic News Service

View Author Profile

Join the Conversation

Send your thoughts to Letters to the Editor. Learn more

Dublin — July 2, 2019
Share on BlueskyShare on FacebookShare on TwitterEmail to a friendPrint

Three Irish newspapers have apologized and paid compensation to a former
seminarian after admitting they falsely claimed he was expelled from formation after
being found in bed with another seminarian.

David Quinn, head of The Iona Institute — a nonprofit that promotes religious
freedom and highlights anti-Catholicism in the media — said the case "raises serious
questions about the sort of editorial checks and balances used in some Irish media
when they are reporting on the Catholic Church."

The original story was first carried in The Irish Times in May 2018 under the headline
"Two trainee priests sent back to Ireland after being found in bed together." Similar
reports based on the original article appeared in two other newspapers the following
morning.

The reports alleged that the seminarians had been attending an event to mark the
50th anniversary of Humanae Vitae before the alleged incident occurred at the
Pontifical Irish College.

https://www.ncronline.org/sections/culture
https://www.ncronline.org/sections/news
https://www.ncronline.org/authors/michael-kelly
https://www.ncronline.org/authors/catholic-news-service
https://www.ncronline.org/join-conversation
https://www.ncronline.org/join-conversation
https://bsky.app/intent/compose?text=Irish+newspapers+apologize%2C+pay+ex-seminarian+for+false+claims+https%3A%2F%2Fwww.ncronline.org%2Fprint%2Fpdf%2Fnode%2F175626
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ncronline.org%2Fprint%2Fpdf%2Fnode%2F175626
https://twitter.com/intent/tweet?url=https://www.ncronline.org/print/pdf/node/175626&via=NCRonline&text=Irish newspapers apologize, pay ex-seminarian for false claims
mailto:?subject=National%20Catholic%20Reporter%3A%20Irish%20newspapers%20apologize%2C%20pay%20ex-seminarian%20for%20false%20claims&body=By%20Michael%20Kelly%0AJuly%202%2C%202019%0A%0AThree%20Irish%20newspapers%20have%20apologized%20and%20paid%20compensation%20to%20a%20former%20seminarian%20after%20admitting%20they%20falsely%20claimed%20he%20was%20expelled%20from%20formation%20after%20being%20found%20in%20bed%20with%20another%20seminarian.%0A%0ARead%20more%3A%20https%3A%2F%2Fwww.ncronline.org%2Fprint%2Fpdf%2Fnode%2F175626
https://www.ncronline.org/print/pdf/node/175626


However, in an apology published June 29, The Irish Times admitted that "there was
no truth in and no basis for this allegation."

While the newspaper did not name either of the seminarians, the paper
acknowledged "that this article referred to and identified Conor Gannon, who at that
time was a clerical student studying for the priesthood in the Pontifical Irish College
in Rome."

Lawyers for Gannon reportedly had argued that because there were fewer than 10
seminarians at the Irish College, their client was easily identifiable.

Advertisement

The apology said: "The Irish Times acknowledges that the article was false and
should not have been published. The Irish Times has agreed to pay damages to
Conor Gannon for the upset and distress caused to him by the article."

An almost word-for-word apology was repeated in Irish Examiner and The Echo
newspapers the same day.

When the original allegations were made in May 2018, an investigation by The Irish
Catholic newspaper revealed that there was no basis in fact for the allegation. It
further confirmed that the alleged conference on Humanae Vitae that the
seminarians were reported as having attended never happened.

Despite this, the original outlets continued to defend their original story for some
months before finally taking it down from their websites.

Quinn said he believes the case "will confirm the suspicion of many Catholics that,
when it comes to the church, priests, religious and seminarians, it is open season."

He added: "If various media want to be taken seriously as holding other people to
account, they must have higher standards themselves. The newspapers responsible
for this false story need to explain how it was ever published."

[Coverage of international religious freedom issues by Catholic News Service is
supported in part by Aid to the Church in Need-USA.]

https://www.churchinneed.org/

